-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18467 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

همسرداري چيست و چرا مهم ترين وظيفه زن همسرداري ميباشد؟

الف) همسرداري چيست؟

واة همسر در مورد هر يك از زن و مرد كاربُرد دارد. پس همسر داري يعني شوهر داري يا زن داري.

به بيان ديگر: مواظبت و نگهداري شوهر از زن و زن از شوهر، و تأمين حقوق متقابل يكديگر، با هدف ايجاد ارامش و آسايش روحي و رواني، حاكميت صفا و صميميت، محبّت و عطوفت در كانون خانواده را، همسرداري گويند.

همسرداري به معناي تفاهم و همكاري مرد و زن در مديريت منزل، تربيت و هدايت، تأمين معاش و تنظيم صحيح اقتصاد و انتقال ارزش هاي فرهنگي است.

همسرداري كار سهل و آساني نيست. اين كار شايستگي و لياقت، دانايي و تواناييِ آميخته با انسانيت و عقلانيت مي طلبد. كسي كه ميخواهد همسرداري كند، بايد دل همسر را به دست آورد و اعتماد او را جلب كند واسباب رضايت خاطرش را فراهم سازد. مواظب اخلاق و رفتار، بهداشت و سلامت جسم و روح او باشد، و توجه داشته باشد: مهم ترين ويژگي كه خانواده را از جامعة مدني ممتاز مي سازد، حكومت عاطفه، محبت و صميميت است.[37]

مهم ترين شرط بقا و استمرار محبّت و صميميت، اين است كه مرد و زن تلاش كنند در تمام كارها و مراحل مختلف زندگي، رضايت همسر خود را در محدودة عقل و شرع جلب كنند و با سازش و مدارا، گذشت و بزرگواري، از خطاها و اشتباهات يكديگر درگذرند، و از تقوعات و انتظارات نامعقول و بي جا يا مشكل پسندي و سخت گيري و خورده گيري، اجتناب ورزند. اگر در جايي تأمين رضايت قلب مستلزم انجام كاري خلاف عقل يا شرع باشد، با شيوه اي صحيح و مناسب با روحيات همسر با او به گفتگون بنشيند و او را به تجديد نظر در خواسته هايش دعوت كند.

ب) چرا مهم ترين وظيفه زن، همسرداري مي باشد؟

شوهر داري به قدري از نظر اسلام اهميت دارد كه پيامبر اكرم(ص) فرمود: هر زني بميرد در حالي كه شوهرش از او راضي باشد، داخل بهشت ميشود.[38]

جهاد در راه خدا كه براي ترقي و عظمت اسلام و مسلمانان و دفاع از كشورهاي اسلامي و برقراري عدالت اجتماعي استو از بزرگترين عبادات شمرده شده، ارزش آن با ارزش شوهرداري برابر دانسته شده است. اميرالمؤمنين(ع) ميفرمايد: جهاد المرأة حسن التبعل؛[39] جهاد زن به اين است كه خوب شوهر داري كند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.